
אני מודה, אני מאוהב בראנרים הישנים שלי. כבר 15 שנים שאני מטפס עם אותו סט ראנרים ואחרי כל כך הרבה זמן זה מרגיש כאילו הם כבר מקליפים את עצמם. טיפסתי לא פעם גם עם סטים אחרים, של שותפים לטיפוס, אבל כשאני צריך לבחור עם מה לעלות על מסלול, איכשהו אני תמיד חוזר למוכר והטוב. מסיבה זו קצת היססתי לפני הסקירה, כי איך בכלל אפשר לנסות משהו חדש…
אז מסתבר שאפשר בהחלט לנסות ואפילו להיות מופתע לטובה מחברה שטרם הכרתי. מדובר בסט הראנרים פאלנקס אקספרס (Falanx Express) של סקיילוטק, חברה גרמנית שמייצרת ציוד מאז 1947 (לפחות ע”פ האתר). בארץ החברה פחות מוכרת והיא מיובאת לכאן רק בשנים האחרונות.
מראה כללי
הפאלנקס מגיעים בסט של שישה ראנרים ספורטיביים עם רצועה תפורה (Dog-bone) באורך 12 ס”מ. הרצועה השחורה רחבה יחסית, עם כיתוב בולט (מאוד) של שם המותג.
הטבעת העליונה בצבע אפור מט, עם שער ישר בצבע כתום, בעוד הטבעת התחתונה כתומה, עם שער אפור. ההבדל הויזואלי מאוד ברור ולא ניתן לפספס ולתלות ראנר הפוך על הריתמה. על הטבעות מוטבע, שוב בגדול מאוד, שם החברה והדגם בעוד המידע הטכני מודפס בקטן על צידה הצר של כל טבעת.
אישית אני מאוד אוהב את איך שהראנרים נראים, בעיקר כיוון שהצבעוניות הקונטרסטית נוחה מאוד לזיהוי (גם על המצוק).

חשוב לציין שאלו טבעות עם שער מלא (ולא WIRE), עם נעילת Key lock, כלומר שעל הטבעת אין שן, שמטרתה לתפוס את השער במצב הסגור. היתרון בטבעות כאלה הוא שקל הרבה יותר להסיר אותן מהבולט בעת ניקוי מסלול, בעוד שטבעות עם שן נוטות להתקע.
על מנת לסייע בפתיחת השער הישר לקראת הקלפה לבולט הוסיפו סקיילוטק שתי מגרעות לשני צידי השער הישר. עוד ארחיב על הנושא בחלק של נוחות העבודה, אבל כבר עכשיו אפשר לומר שאלה בין הראנרים הנוחים ביותר להקלפה (מתוך אלה איתם התנסתי) ובמשך מספר חודשי ניסוי לא הצלחתי למצוא כמעט הקלפה שבה השער החליק ונסגר לי בטעות.
קצת טכני (והשוואה למתחרים)
משקל כל ראנר הוא 94 גר’ בסך הכל. זה אמנם לא ראנר אולטרלייט, אבל הוא בהחלט קל יותר מהמתחרה של פצל (107 גר’) או של בלק דיימונד (103 גר’). ההבדל נראה קטן יחסית, אבל בסחיבה של 10-12 ראנרים למסלול, הוא כבר מורגש. מרשים לראות שדווקא ראנר מאסיבי יחסית (בעיקר עם הרצועה העבה) מצליח להיות קל יותר, ולו במעט.
עומס השבירה של הראנרים ושל הרצועה זהה ועומד על 22 קילו-ניוטון (KN). הראנר המתחרה של פצל נותן את אותו עומס שבירה, בעוד שבלק דיימונד נותן 24KN.
אחד המדדים החשובים מבחינתי לנוחות העבודה הוא גודל מפתח השערים, כלומר, המרווח בין קצה הטבעת לקצה השער, כאשר הוא פתוח. המרווח הזה קובע כמה קל יכנס החבל, או הבולט, לטבעת, בכמה מקרים תתפס האצבע בשער במהלך ההקלפה וכמה יהיה קשה להסיר את הראנר מבולט תחת לחץ (כלומר בניקוי מסלול שלילי לדוגמא). מפתח הטבעת התחתונה ברנר הוא 23 מ”מ, בעוד הטבעת העליונה נפתחת ל 21 מ”מ בלבד. לשם השוואה, הראנר המקביל של פצל נפתח ל 24 מ”מ בשתי הטבעות, ולפחות בעליונה ההבדל מורגש.
רצועת הראנר עשויה מפוליאמיד ברוחב נדיב של 25 מ”מ, לעומת 15 מ”מ בראנר המתחרה של פצל ו 18 בבלק דיימונד. למה זה משנה? כי בסופו של דבר אלה ראנרים ספורטיביים, וכאשר אני עובד על פרוייקט בטבע אני מוצא את עצמי לא פעם תופס בראנר בשארית כוחותי, מקליפ ונח. היתרון שברצועות עבות הוא שהן נוחות לאחיזה אפילו בפימפום מטורף, בניגוד לרצועה דקה, שהרבה יותר קשה לאחיזה כאשר הידיים עייפות.

נוחות עבודה
בסופו של דבר הפעולה הבסיסית של הראנר, לתפוס את החבל בעת נפילה, נעשית באופן זהה בכל שתי טבעות המחוברות בסלינג. שאלת נוחות העבודה היא בעיקר בזמן הקלפת הראנר לבולט והקלפת החבל, וכמובן בעת ניקוי מסלול. במשך החודשים האחרונים ניסיתי את הראנרים במתארים שונים, החל מפייסים בעין פארה ועד לגגות של מערת נזר, על מנת לנסות ולבחון את כל הזויות האפשריות וכל המצבים הנוחים יותר או פחות שניתן להתקל בהם.
הקלפה לבולט– ההקלפה לבולט נוחה מאוד בכל מצב בו ניסיתי בזכות שתי מגרעות קטנות שסקיילוטק הוסיפו לשני צידי השער. לא משנה אם תקליפו בימין או שמאל ותנסו לפתוח את השער עם האגודל או האצבע המורה, תמיד תרגישו את המגרעת שתופסת את האצבע ועוזרת לפתוח את השער בקלות. למרות שהיום כמעט בכל דגמי הראנרים תמצאו מגרעות או חריצים על השער הישר, זו אחת הנוחות בהן נתקלתי, מה שהופך את ההקלפה של הראנר לבולט נוחה מאוד גם בהקלפות גבוהות ובמתיחה מלאה של היד.
הקלפה לחבל– השערים בפאלנקס מעט קשיחים יותר משל חלק מהראנרים איתם טיפסתי לאורך השנים. ההבדל לא משמעותי, אבל קיים. הקלפת הראנר לחבל נוחה מאוד בכל כיוון החזקה.
ניקוי מסלול– כל מטפס שעבד על מסלול שלילי בחייו יוכל כנראה להשבע שהורדת הראנרים מהמסלול היא הפעולה הקשה ביותר בפרויקט. מכיוון שלאורך כל הירידה מופעל על הראנרים מתח הם נוטים להיתקע ולהסתבך בכל דרך אפשרית והשחרור שלהם מהבולט כרוך תמיד באילתורים.
בעוד רוב החברות מנסות להגדיל את הזוית בחלק העליון של הטבעת (באיזור המגע עם הבולט), על מנת שיהיה יותר קל לסובב את הטבעת גם תחת לחץ, סקיילוטק בחרו בזוית חדה הרבה יותר מכל ראנר בו ניתקלתי ואני מודה שבמבט ראשון היה חשש גדול שהראנרים יהיו קשים להסרה מהבולט. לשמחתי לאחר לא מעט מסלולים שלוליים אני יכול להגיד שהחשש התבדה והראנרים דומים מאוד בתחום הזה לראנרים אחרים בשוק. לא טובים יותר, אבל בהחלט לא טובים פחות.
סיכום ומחיר
הפלנקס אקספרס של סקיילוטק הם ראנרים ספורטיביים נוחים מאוד. הפיצ’ר המוצלח ביותר בהם הוא ללא ספק החריץ בשער של הטבעת העליונה, שמסייע בפתיחת השער והקלפה לבולט, ועושה זאת יותר טוב מאשר כל ראנר אחר אותו ניסיתי. גם הרצועה העבה היא פלוס מבחינתי ובמידה ונאלצים לתפוס בראנר בעבודה על פרוייקט היא נותנת מענה טוב הרבה יותר מרצועות דקות.
מבחינת עלות הפאלנקס הם בין הראנרים היקרים בשוק (השוואת המחיר נעשתה מבפרסומים בעמודי האינטרנט של היבואנים), במחיר של 89 ש”ח לראנר בודד (81 ש”ל מחיר בקניית סט), הם יקרים ב 10-20% מהמתחרים. אין ספק שיש להם יתרונות מסויימים ושווה לשקול את כלל המאפיינים לפני רכישה.
סקיילוטק מיובאים לארץ על ידי אבן גיר, המעניקים הנחה בכל רכישה לחברי ההתאחדות. פרטים בעמוד ההטבות באתר.