בפעם השלישית שהגעתי לקיר וגיליתי שהשארתי את נעלי הטיפוס תלויות על תרמיל השטח שלי, הבנתי שאני עושה משהו לא נכון…
תמיד היו לי שני תיקי טיפוס- אחד קטן, 20-25 ליטר, לקיר והשני 50-60 ליטר למצוק. ההגיון פשוט- למצוק סוחבים חבל, רנרים, מים, אוכל, פק”ל קפה ועוד, בעוד שלקיר לוקחים רק ריתמה ונעליים. החיסרון הוא ההעברה התמידית של הציוד בין התיק הקטן לתיק הסופ”ש (וסחטיין על כל מי שמצליח לטפס בטבע באמצע השבוע…).
אז, כאמור, אחרי שפעם שלישית הייתי צריך להשתמש בנעלי השכרה ולאבטח בלי משקפי איבטוח החלטתי שאני מנסה למצוא פתרון ביניים, תיק שיוכל להכיל גם את כל הציוד לשטח וגם לא יהיה גדול מדי לקיר. לשמחתי גיליתי את ה Flight 45 של DMM.
אז למה Flight?
המטרה של ה Flight הוא להיות תיק טיסה אולטימטיבי. הוא עוצב כך שיתאים בדיוק למגבלות תיק הנשיאה של רוב חברות התעופה, כך שבטיול טיפוס בחו”ל לא תצטרכו לשלוח מזוודה למטען. האמת? קונספט מצויין שאני בהחלט מתכוון לנסות כשיפתחו השמיים. התיק מעוצב בעצם כמו מזוודה, עם שני תאים עיקריים ועוד כמה אפשרויות לנשיאת ציוד נוסף. זה לא נשמע מדהים, אבל הביצוע מדוייק ומוצלח מאוד.
מבנה ותכונות
מבחוץ התרמיל נראה הכי פשוט שיכול להיות- מלבני עם פינות עגולות, שני רוכסנים וידיות נשיאה בחלק העליון ובצד. תא לבקבוק מים בצד אחד, זוג כתפיות ורצועת מותן משלימות את כל מה שנראה במבט ראשון.
הפתיחה נעשית ע”י רוכסן ראשי שמקיף את התרמיל משלושה כיוונים (פתיחת מזוודה), כך שכשהוא פתוח כל התכולה פרוסה בצורה והכל נגיש. החלוקה הפנימית היא לשני תאים, אשר מופרדים במחיצת רשת עם רוכסן מאוד נוח. בפתיחה הראשונה שמחתי לגלות יריעת חבל גדולה מקופלת בפנים. תוספת נחמדה מאוד! בתא הראשי, הקרוב לגב תמצאו תא קטן, שיכול להכיר טלפון/מפתחות בצורה מאובטחת יותר. בתא המשני, הרחוק מהגב ישנה לולאת ציוד גדולה, אליה ניתן להקליפ את כל הטבעות והרנרים שלכם.
בחלק החיצוני העליון של התרמיל ישנו רוכסן הנפתח לתא גדול מאוד שיכול להכיל את כל הציוד הקטן שנדרש ואפילו מספיק לגיידבוק ונרתיק של משקפי איבטוח. בונוס- התא הזה מרופד (יחסית) וע”פ היצרן יכול להכיל גם לפטופ.
הסתכלות מעמיקה יותר בתרמיל גילתה שתי מגרעות קטנות בבד בחלק העליון, שם מוסתרות רצועות שמאפשרות לקשור חבל מגולגל בראש התרמיל, כאשר התא הראשי מלא. התוספת הפשוטה הזו, שמאפשרת לסחוב את החבל מחוץ לתרמיל (בלי לקחת שק חבל נפרד) משאירה כמות מקום עצומה לכל הציוד שניתן לחשוב עליו. בגדול זה בהחלט תרמיל ה 45 מהנדיבים שראיתי והוא הספיק בקלילות לכל מה שהייתי צריך בשביל יום טיפוס ארוך במצוק ואפילו לטיול טיפוס של כמה ימים. שווה לציין שבגלל צורת פתיחת המזוודה קשה קצת לסגור את הרוכסן כאשר התרמיל מלא לחלוטין בציוד. זה ויתור שאני שמח לעשות תמורת הנוחות של הפתיחה וההגעה לציוד, אבל יש פעמים שזה קצת מציק.
בצד התרמיל תמצאו תא אלסטי לבקבוק מים גדול. הגומי איכותי וגם אחרי הרבה מאוד ימי הליכה עוד לא קרה לי שהבקבוק נפל. החלק החיצוני של התרמיל דיי נטול מקומות להקלפת ציוד מבחוץ. יש שתי לולאות קטנות (שתופסות את הרצועות לקשירת החבל) אבל בגדול זהו. בהחלט הייתי שמח לעוד כמה לולאות לתליית נעליים או קסדה. הסידור של התרמיל סופר נוח בזכות הפתיחה הנדיבה של שני התאים הפנימיים. ניתן לחלק את הסידור הפנימי כך שהתא הראשי מכיל את כל ציוד הטיפוס הכבד, קרוב לגב, ובתא המשני הדברים העדינים יותר, שמופרדים ע”י מחיצת הרשת ומוגנים. בצורת הסידור הזו לא ניתן להשתמש בלולאת הציוד שבתא המשני ובהחלט הייתי שמח לראות לולאה בתא הראשי.
עוד דבר קטן אבל מעצבן גיליתי ביריעת החבל- ישנן 4 לולאות לקשירת החבל בפינות היריעה, אבל כולן שחורות! מדהים שחברה שמייצרת ציוד טיפוס כבר 40 (!) שנה לא יישמה color coding שיאפשר לדעת להיכן קשור צד החבל העליון ולהיכן התחתון. הנושא הזה כ”כ שולי, אבל כיוון שמדובר על נושא בטיחותי אני מודה שהוא מאוד מעצבן.
במקרה לחלוטין נתקלתי אצל חבר בתרמיל מאותו הדגם, אבל בגרסה מוקדמת יותר ואז הופתעתי לגלות שהגרסה הוותיקה מכילה בדיוק את הדברים שהפריעו לי- יש לה תא עם יריעה נשלפת שמתחברת לתרמיל והופכת להיות תא חיצוני לקסדה, ישנן כמה לולאות לקשירת ציוד ורצועות בחלק הפנימי של התא הראשי ויריעת החבל מגיעה עם לולאות בצבעים כחול וירוק. למה DMM בחרו להסיר את כל האופציות האלה בדגם המתקדם אני לא אבין לעולם.
דבר אחרון שהיה הופך את אירגון התרמיל למושלם היה הוספה של רוכסן בחלק החיצוני של התרמיל, כך שניתן יהיה להגיע לתא הפנימי המשני בלי לפתוח את הרוכסן הראשי ואת הרוכסן הפנימי. כרגע הוצאה של אוכל או ז’קט שנמצא בתוך התרמיל מחייבת הורדה שלו מהגב, פתיחה מלאה ושוב סגירה. רוכסן חיצוני לתא הראשי היה הופך את הנושא לקל הרבה יותר.
קצת בצד הטכני
התרמיל עשוי מבד ניילון עמיד יחסית ולאחר כמה וכמה התעללויות בשטח עוד לא נרשמו שפשופים. כיף לראות ששיפור טכנולוגיות בעולם הטקסטיל מאפשרות תרמיל קל ועמיד. כל דפנות התרמיל מרופדות מעט, כך שהתרמיל שומר על צורה מלבנית גם כשהוא ריק (באסה לאיחסון) ושומר על הציוד העדין מפני מכות (פלוס ענק).
רוכסני התרמיל הם של YKK והפתיחה והסגירה קלה ורציפה. DMM בחרו לחבר לרוכסן לולאת בד במקום להשתמש בידית הרוכסן המתכתית הרגילה, דבר שהופך את הפתיחה והסגירה לפשוטות במיוחד, גם כאשר התרמיל מלא לחלוטין.
בהשוואה לדגם משנים קודמות, בגב התרמיל נעלם לחלוטין הריפוד המוקצף ובמקומו הגב רופד לכל אורכו. ייתכן כי בהשוואה לדגם הקודם יש פחות מעבר אויר בגב, דבר שיגביר את ההזעה בימים חמים. מצד שני התרמיל יושב בצורה מושלמת. מה שמעביר לנושא האחרון…
נוחות
במשפט אחד- מדהים כמה התרמיל הזה נוח לסחיבה!
ביותר ממשפט אחד- לא משנה כמה התרמיל היה כבד (וממש ניסיתי להעמיס אותו בכל ציוד הטיפוס שיש לי בבית, כולל rack מלא של ציוד טיבעי וכמה בקבוקי מים) הוא ישב על הגב בצורה מושלמת. רצועות המותניים של התרמיל חובקות את המותן לכל אורך הדרך והן רחבות מספיק כדי להעביר את רוב המשקל לשם ולהשאיר את הכתפיים ללא כאבים גם אחרי הליכה ארוכה. הדבר הזה מושג בזכות פיתרון אלגנטי בו רצועת ההידוק של המותן לא תפורה לריפוד, אלא עוברת דרכו ומחוברת ישירות לגב התרמיל. כאשר מהדקים את הרצועה המשיכה גורמת להידוק התרמיל סביב החלק האחורי של המותן ולא משאירה בכלל חללי אויר. רצועת החזה עושה עבודה טובה בייצוב התרמיל והגובה שלה ניתן לכיוונון.
לאחר השוואה לדגם הקודם גיליתי שהמשקל העצמי של התרמיל נמוך יותר, בזכות הקטנת כמות הריפוד. זה כמובן יתרון, ולשמחתי זה לא מורגש לחלוטין בסחיבה ולא פגע בנוחות. גם פאנל הגב שונה והפך לרך מעט יותר ומעט פחות מרופד, אבל לטעמי הדגם החדש נוח יותר מהישן.
אופציה קטנה ונוחה היא הידיות בצד התרמיל. מדהים לראות כמה נוח להרים תרמיל מידית שנמצאת בצידו ולא בחלק העליון. התרמיל לא נגרר על הקרקע כשהוא מאוזן וניתן להרים אותו בצורה הזו בלי שציוד יפול, גם כאשר הרוכסן של התא הראשי פתוח.
לסיכום
תרמיל ה FLIGHT 45 פתר אצלי את הבעיה של העברת ציוד הטיפוס בין שני תרמילים. הוא בדיוק בגודל שמאפשר סחיבת ציוד ליום שלם במצוק, אבל עדיין לא מרגיש גדול מדי בקיר.
בשני המדדים החשובים ביותר לתרמיל- אירגון פנימי ונוחות, התרמיל הזה לוקח בענק. הוא נוח יותר מתרמילי 60 יעודיים שסחבתי בחיי ואי אפשר לנצח את הנוחות של הפתיחה הנדיבה של הרוכסן שלו. הגישה הנוחה לכל הציוד, התא העליון הענק, ששומר על כל הציוד הקטן, יריעת החבל ואפשרות חיבור החבל החיצונית הן לא פחות משלמות בעיצוב. הייתה פה אפשרות לעשות את התיק למושלם עוד יותר עם רוכסן חיצוני לתא הראשי והשארת האפשרויות המעולות מהדגם הקודם, אבל גם בלעדיהן זה תרמיל מנצח.
ה DMM FLIGHT 45 מיובא לארץ ע”י ALONIM SHOP.