איך להימנע מפציעות ברכיים בבולדרינג?

מאת: עופר בלוטרייך – פיזיותרפיסט ספורט M.SC.PT

״עופר נפלתי והתחיל לי כאב בברך״ או ״עופר נפלתי ולא הצלחתי לדרוך על הרגל יותר״. נשמע לכם מוכר?

ב-15 השנים האחרונות בהן אני עובד בקירות טיפוס בתור מאמן, מנהל ופיזיותרפיסט ראיתי הרבה פציעות מסוגים שונים, אך בשנים האחרונות עם גידול בקירות הבולדרינג יש יותר ויותר פציעות כואבות וטראומטיות של הגפיים התחתונות.

הכתבה הבאה תתמקד בעיקר בפציעות ברכיים בבולדרינג. למה דווקא בולדרינג? משתי סיבות עיקריות:

  1. אחד ממנגנוני הפציעה הכי שכיחים בפציעות של גפה תחתונה הוא נפילה. העלייה המהירה בכמות קירות הבולדרינג בישראל ובעולם חושפת את הספורט בפני כמות אדירה של אנשים חדשים ומעלה את השכיחות של פציעות טראומטיות של גפה תחתונה.
  2. פציעות אצבעות אמנם שכיחות יותר אצל מטפסים, אך ההשלכות התפקודיות של פציעות ברך הן בעלות השפעה תפקודית נרחבת על פעילויות יום יומיות של אנשים, וזאת מכיוון שהברך היא מפרק נושא משקל. לכן תפקודים בסיסיים כמו הליכה, מדרגות וקימה מישיבה לעמידה נפגעים וההשלכות הן רבות.

באופן כללי, שברים ונקעים בקרסול ופציעות ברך, הן שתי הסיבות העיקריות לכך שמטפסים מגיעים לחדר מיון, כאשר נפילות מגובה הן הגורם העיקרי לפציעות אלו.

אז אלו מבנים נפצעים בעיקר?

  1. המיניסקוסים של הברך.
  2. הרצועה הצולבת הקדמית של הברך.

באופן די מפתיע הסיכון לפציעות אלו עולה דווקא אצל מטפסים לא מנוסים אשר מטפסים בדירוגים הנמוכים, כאשר מטפסים ותיקים פחות חשופים לפציעות מסוג זה. כמו כן, ממחקרים בענפי ספורט אחרים אנחנו יודעים כי נשים הן בקבוצת סיכון וחשופות יותר לפציעות של הצולבת הקדמית של הברך.

למה בעצם הצולבת נפגעת?

מנגנון הפציעה של הרצועה הצולבת הקדמית הוא נחיתה לא מבוקרת עם שליטה שרירית נמוכה (Neuromuscular control) אשר מלווה גם בתנועה עודפת של קריסה של הברך פנימה, וכל זה קורה יחד עם העובדה שהרגל מקובעת על המזרן.

לכן אנחנו רואים שרוב פציעות הגפה התחתונה הטראומטיות קורות בקירות בולדרינג. נחיתות מגובה שהן חלק בלתי נפרד מהספורט הן גורם סיכון גבוה לקרעים במיניסקוס וברצועה הצולבת. דווקא מטפסים מתחילים לא מאומנים בדירוגים נמוכים חשופים לפציעות אלו יותר מאשר מטפסים ברמה גבוהה. נשים חשופות יותר לפציעה ונוטות לקרוע את הצולבת הקדמית בנחיתות יותר מגברים.

אז מה אפשר לעשות על מנת להוריד את הסיכון?

דבר ראשון להיות מודעים לגורמי הסיכון לפציעות, עצם המודעות כבר תשים אותנו במקום אחר.

אם אתה מטפס חדש, אם את מטפסת חדשה או אם אתם לוקחים חבר או חברה חדשים לטפס, שווה לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:

האם אני יודע לנחות מגובה?
כמה אני מוכן להסתכן בנפילה?

אם אני בעל אחריות בקיר טיפוס: ידע של המטפסים החדשים בסיכונים בנפילות הוא חשוב, אולי הגבלת הגובה של מסלולים קלים, אולי הגבלה של תנועות מורכבות.

אם אני מאמן טיפוס, מדריך חוג או משגיח בקיר, חשוב:

  1. להכיר את גורמי הסיכון.
  2. לדעת שנשים מועדות לקרעים של הצולבת בנפילות יותר מגברים.
  3. לא לשלוח את המתאמנים לקפיצות מסוכנות אם הם לא מאומנים בנחיתות.
  4. להכניס לתוכנית אימונים לחיזוק הרגליים וכמו כן שליטה נוירומוסקולרית.

לסיכום:

בולדרינג וטיפוס בכלל זה ענף נפלא שחווה גדילה כלל עולמית, בגלל הנגישות של קירות בולדרינג אנשים רבים מתנסים בטיפוס או מתחילים לטפס למרות שהיכולות האתלטיות שלהם לא ידועות. בולדרינג באופן אינהרנטי טומן בחובו נפילות מגובה שמהוות גורם סיכון לפציעות גפה תחתונה בכלל וברכיים בפרט. פציעות מיניסקוס וקרע של הצולבת הקדמית שכיחות בנפילות בגובה כאשר קבוצת הסיכון העיקרית היא מטפסים בעלי יכולות אתלטיות נמוכות, ונשים כתת קבוצה עם סיכון לקרע של הצולבת הקדמית בנפילה.

בברכת ברכיים בריאות, עופר בלוטרייך

רוצים לקבל 20% הנחה לוובינר “האצבעות שלי” של עופר בלוטרייך? לחצו כאן והקלידו את קוד הקופון Climbers_club (הקופון תקף עד סוף חודש מאי).

עופר בלוטרייך הוא יזם, מטפס צוקים מקצועי ופיזיותרפיסט ספורט.

מקורות:

Lutter, C., Tischer, T., Cooper, C., Frank, L., Hotfiel, T., Lenz, R., & Schöffl, V. (2020). Mechanisms of acute knee injuries in Bouldering and ROCK climbing athletes. The American journal of sports medicine, 48(3), 730-738.

ck, James Montgomery MD Anterior Cruciate Ligament Rupture: Differences Between Males and Females, Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons: January 2013 – Volume 21 – Issue 1 – p 41-50

Buzzacott, P., Schöffl, I., Chimiak, J., & Schöffl, V. (2019). Rock climbing injuries treated in US emergency departments, 2008–2016. Wilderness & environmental medicine, 30(2), 121-128.

Koga H, Nakamae A, Shima Y, et al. Mechanisms for noncontact anterior cruciate ligament injuries: knee joint kinematics in 10 injury situations from female team handball and basketball. Am J Sports Med. 2010;38(11):2218-2225

הפוסט הקודם
העונה הבינלאומית יוצאת לדרך!
הפוסט הבא
מדליה היסטורית לישראל בסבב גביע אירופה!

Related Posts

No results found

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

תפריט