בטיחות
בהתאחדות הטיפוס אנו מאמינים שמקצוענות בבטיחות היא חלק מאיכות המטפס
אמנם הטיפוס לרובנו הוא פעילות פנאי, אולם בגלל שבטיפוס טעות בטיחותית אחת יכולה להסתיים בפציעה קשה ואף מוות, אנו חייבים להיות מקצוענים בכל הקשור להתנהגות הבטיחות שלנו. זהו חלק בלתי נפרד מהאיכות שלנו כמטפסים.
בספורט הטיפוס רמת המטפס נובעת משילוב היבט פיזי, טכני ומנטאלי. חולשה באחד מהם יוצרת מטפס פחות טוב. יכולת והבנה טכנית טובה תהפוך את המטפס לבטוח וטוב יותר, ויכולת זו תלויה בתרגול. מטרת התרגול היא להפחית את הסיכון ולהפוך למקצוען בכל הקשור לבטיחות. צריך לזכור, אין מסלול מסוכן ואין מסלול בטוח, הבטיחות נובעת בראש וראשונה מהתנהגות המטפס והיכולת שלו להעריך את הסיכון ולהתנהג בהתאם.
כמעט כל התאונות ואירועי הבטיחות, למעשה, הם בגלל טעות של המטפס או של המאבטח. חלק זעיר מהאירועים נובע מפגעי טבע, כשל של ציוד ואזוטריות אחרות. לכן יש חשיבות עליונה לסגל לעצמך שגרה של כללי התנהגות בסיסיים בטוחים, לדוגמא: אתה מגיע למצוק שים קסדה, בצע בדיקה הדדית לפני כל מסלול, בחן את המסלול ונתח את הסיכונים לפני הטיפוס, הכר היטב את הציוד בו אתה משתמש, ועוד.
בכדי לשפר את הבטיחות הכללית באתרי הטיפוס ואת הבטיחות האישית של המטפסים התאחדות הטיפוס בישראל פועלת בהרבה מישורים, ביניהם:
- הקפדה על סטנדרט אחיד להתקנת עגינות במסלולי טיפוס
- ביצוע השתלמויות טכניות בנושאי בטיחות לקהילת המטפסים.
- ביצוע ופרסום תחקירים של אירועי בטיחות. לרשימת תחקירי הבטיחות העדכנית
- איסוף מידע והקמת מאגר מידע לאירועי בטיחות – כדי שנוכל ללמוד.טופס דיווח על אירוע בטיחות
למה חשוב לתחקר אירועי בטיחות?
אנו מאמינים שכדי לשפר את הבטיחות בטיפוס בצורה יעילה, אנחנו צריכים לדעת מתי, איפה ומי מעורבים באירועים ותאונות וללמוד את מאפייני התאונות. כך נוכל ללמוד מטעויות ומאירועים של אחרים להתנהל כמטפסים עצמאיים באופן בטיחותי יותר. כקהילה – אנו מבססים ומשפרים את ההדרכה, החינוך ודרכי הלימוד של מטפסים מתחילים ומנוסי על תחקירים אלו.
למה חשוב להקים מאגר מידע של אירועים, גם בלי תחקיר מקיף?
השלב הראשון בתהליך הזה הוא איסוף מידע וניתוחו בכדי להבין איפה קורים רב האירועים ומהם הדגשים החשובים על מנת לצמצם אותם. למשל (ורק להמחשה), אם רב התאונות קורות בניקוי תחנה הרי שברור אלו דגשים חשוב ללמד, ואם רב התאונות קורות בנפילה לקרקע בבולטים הראשונים ייתכן ונוביל מהלך להוסיף בולטים בתחילת מסלול (אלו רק דוגמאות ואינם מייצגים כל מידע – פשוט אין לנו כל מידע כרגע!). לשם כך אנחנו חייבים בשיתוף פעולה שלכם. הכנו טבלה שאפשר יהיה למלא בה את כל המאפיינים החשובים לניתוח מאוחר יותר.
מתוך ההנחה שבחלק מהמקרים לא קורה לאף אחד כלום, למרות שהיתה טעות של מטפס או מאבטח, אנחנו לא נבחן רק תאונות, אלא גם אירועים.
עכשיו אנו פונים אליכם: זה הזמן שלכם לשתף מידע!!!
קרה לכם משהו? ספרו לכולם. קרה משהו למישהו שאתם מכירים? דברו איתו ושכנעו אותו לספר את הסיפור. אתם בעלים או מנהלים של קיר? יש לכם רישום של האירועים שהיו אצלכם? שתפו כמה שיותר.
בנינו טופס דיווח על אירוע בטיחות כדי לאסוף את המידע הזה. המידע יאסף באופן אנונימי ללא פרטים מזהים, רק כדי שנוכל ללמוד על תאונות ואירועים ולראות איך להשקיע נכון את המשאבים שלנו בשיפור הבטיחות.
בנוסף, אם אתם ממש אמיצים ולא פוחדים להיחשף, שבו וכתבו את הסיפור, ופרסמו אותו בקהילה. אם תסכימו – הורידו פורמט של תחקיר ומלאו אותו ושלחו ל- yotam.orchan@mail.huji.ac.il כדי שנוכל לחזור אליכם במהירות, לשאול שאלות נוספות, אם נצטרך לברר פרטים ובהמשך לפרסם את המסקנות (גם כאן ללא שום פרטים מזהים). להתרשמות מתחקירים קודמים, מוזמנים להיכנס לרשימת תחקירי הבטיחות העדכנית. אם אתם מעדיפים שאנחנו נעשה את התחקיר – פנו אלינו ל- yotam.orchan@mail.huji.ac.il ואנחנו נדבר ונמלא את התחקיר יחד איתכם.